11.10.1833
Kiitos viime kirjeestäsi syyskuun 2:selta päivältä
kuin myös siitä ehdotuksesta, että joka kuun ensimmäisenä
postipäivänä tahdot kirjoittaa tänne sillä
ehdolla, että minä sinulle teen samoin. Tämä
ehdotus oli minulle erittäin tervetullut, vaikka pelkään
sinun melkoisesti siinä häviävän, kun näet
minun kirjeeni täältä erämaan keskustasta
eivät saata sinusta tuntua muulta kuin perin yksitoikkoiselta
ja sisällykseltään köyhiltä, kun sitä
vastoin sinun kirjeidesi jokainen rivi minussa herättää
monipuolista mielenkiintoa. Mutta sopimus on tehty, kuten sanottu,
ja se, joka laiminlyö noudatettavaksi ottamansa velvollisuuden,
häntä kuritetaan velttoudestaan siten, että hänen
tulee kirjoittaa kaksi kirjettä siinä kuussa, jossa
laiminlyöminen on tapahtunut. Jospa usein laiminlöisit
ja saisit maksaa sakkoa! Syynä siihen, ettei tämä
kirje lähde Kajaanista lokakuun ensimmäisenä vaan
toisena postipäivänä on eräs läänissä
tekemäni tarkastusmatka, johon minulla on kulunut lähes
kuukauden aika.
Läksin näet Kajaanista syyskuun 8:ntena päivänä
ja jatkoin matkaani kruununvouti Vichmannin seurassa (kelpo
mies näihin seutuihin nähden) Kiannalle, missä
14:ntenä päivänä erosin hänestä
lähteäkseni Kuhmoon noin 15:n peninkulman pituisen
sydänmaan läpi. Mutta päähäni pälkähti
matkustaa Kiannalta Kuhmoon Arkangelin läänin ja
Vuokkiniemen pitäjän kautta, ja tämän
tuuman toteutinkin. Siellä viivyin syyskuun 24:nteen
päivään, ja tällä matkalla kokosin
koko joukon runoja vanhasta Väinämöisestä,
Lemminkäisestä ja muista. Näillä seuduin
asuva kreikanuskoinen suomalainen väestö eroaa mielestäni
sangen edullisesti Kajaanin läänin rahvaasta. Ollen
erittäin vieraanvarainen ja palvelukseen altis se lisäksi
noudattaa asuinhuoneissaan suurempaa siisteyttä, kuin
rahvas mainituissa Suomen puoleisissa seuduissa. Pirtin lattia
pestään joka lauantai, pöydät, penkit
ja tuolit melkein joka päivä. Lisäksi tämä
väestö on niin vilkasta puheessaan ja liikkeissään,
että melkein luulisi sen olevan vallan toista kansanrotua
kuin suomalaista. Vaatteet eroavat melkoisesti suomalaisen
rahvaan vaateparresta. Miehillä on paidan päällä
eräänlainen mekko eli lyhyt paita, joka tavallisesti
on tehty sinisestä kankaasta, ja sitten vielä tämän
päällä sarkakauhtana, jota käytetään
ainoastaan matkoilla. Naisilla on omituinen puku, johon kuuluu
asusliivi ja hame; se pannaan kiinni edestä pitkin hameen
pituutta ja hyvin tiheään lähellä toisiaan
olevilla napeilla. Liikkuessaan ulkona heillä on yllään
röijy, joka on melkein paljaina hihoina. Päähineenä
heillä on kämmenen levyinen punainen käärenauha,
jonka ylälaidassa on kultakuteinen raita; tämä
nauha kääritään koko pään ympärille
ja köytetään takaa kiinni nyöreillä.
Naitujen vaimojen päähine eroaa naimattomien päähineestä
siinä, että sitä peittää eräänlainen
myssy, kun sitä vastoin tyttöjen on avoin. Millainen
on rahvaan puku niillä seuduin?
Tytöt naitetaan täällä tavallisesti hyvin
nuorina, usein 13 tai 14 vuoden ikäisinä, ja siitä
on seurauksena, että he usein ennen aikojaan tulevat
vanhan näköisiksi. Mutta nyt keskeytän jo tämän
ja tarjoaisin sinulle kernaasti uutisia, jos vaan niitä
tietäisin. Kun ensi kirjeessäsi saan tietää,
onko siellä suomalaisia lehtiä, koetan sovittaa
antamani tiedot sen mukaan. Ellei siellä niitä ole
ollenkaan, olen joka kerta, kun luen meidän lehtiä,
niistä kirjoittava muistiin sellaista, minkä luulen
huvittavan teitä ja täyttävä sillä
kirjeeni, sillä vieraassa maassa on sentään
sangen hauskaa saada tietoja kotiseudulta.
|