Vuokinniemestä Jumaliseen ¾; ennen rikas talo;
nyt syötiin pettua, vieraille kuitenkin annettiin sekoittamatonta
leipää. Pojan naiminen pitkistynyt, kun ei ollut
varoja häitä pitää. Jumalisesta Mäkelään
½, sieltä
Materoon ½; tämä oli kurjimpia pesiä,
mitä pitkiin aikoihin olin nähnyt. Talo se on olevinaan,
köyhä, likainen, rappiolla; ainoa hevonen kuolut,
itsekuolleen lehmän raato mäellä, pellot nurmena.
Miehet palasivat Oulusta tuoden viljaa, joka 3:sta tynnyristä
oli matkalla kutistunut 1½:ksi tynnyriksi. - Ei kummallakaan
tahtonut olla jäljellä voimia soutaa minua ¼
penink. matka järven yli - -. Sieltä ¼ Vuokin
Isoonkylään, missä söin Härkölässä,
ja läksi edeleen Kikkoon, Rämeeseen, Vängänvaaraan.
Kuljin lopulla eksyksissä ½ peninkulmaa aina rantaan
asti. - Vängästä Salmijärveen ½,
sieltä Pussilaan ½. Lukkari, lastenopettaja, Mikkonen.
Saappaani pohjattiin. Köyhyys. Lautamiehen vaimo otti
kalaretkellekin pieniä arkkivirsiä mukaansa. Täältä
Hyryyn 4/4, Viiankiin 4 virstaa, Kivijärvelle 6 virstaa.
Viimeisellä taipaleella taas eksyin ja tulin lammelta
toiselle. Lampia paljo. -
Profeetta M-n Vuokissa. Jo alussa vuotta M-n oli lähtenyt
tähän Kiannan seurakuntaan kuuluvaan laajaan kylään
kääntääkseen ihmisiä uuteen oppiinsa.
Jonkinlaista puoltoa saadaksensa hän oli, viisaasti kyllä,
ensin mennyt kappalaisen Saxan luo ja sanonut aikovansa lähteä
joksikuksi ajaksi Vuokkiin opettamaan pikku lapsille sisälukua
ja, jos tarvetta oli, myöskin vanhemmille ihmiselle kristillisyyttä.
Saxalla ei ollut mitään sitä vastaan; kuitenkin
hän ensinnä halusi kuulustella hänen oman kristillisyytensä
perusteita. Kuulustelussa hän oli vastaillut kristinuskon
totuuksien ja asian mukaisesti kaikkiin kysymyksiin. Sitten
hän läksi opettajatoimeensa, jonka alotti luulottelemalla
kansalle Saxan lähettäneen hänet tähän
kaukaiseen kulmakuntaan, kertoen sen ohessa Jumalan useasti
puhuneen hänen kanssaan (unessa) ja pyytäneen häntä
kansaa kääntämään, jota varten Jumala
oli varustanut hänet omilla lahjoillaan. Kerran Jumala
oli hänelle näyttänyt tämän maailman
päämiehen, joka oli heittänyt ulos suuren verkon,
mikä täyttyi kaloilla. Hän kysynyt, mitä
kaloja ne olivat, ja saanut vastaukseksi, että ne olivat
ihmisiä. Jumala sitten antanut hänelle oman verkkonsa
ja pyytänyt häntä sillä pyydystämään
takaisin ne, jotka olivat suureen verkkoon takertuneet. Siten
saatua verkkoaan hän toisinaan kuuluu nimittävän
leiviskäkseenkin, sillä se painanee leiviskän.
Jos kaivaisin tämän leiviskäni maahan,
tekisin mitä suurimman synnin." Siksi hän sitä
ei kätkekkään maahan, vaan käyttää
sitä, yöt päivät saarnaten oppiansa ihmisille.
Näiden saarnain tekstinä on Siionin virsiä
ynnä muita hengellisiä kirjoja, pääasiallisesti
kuitenkin Siionin virsiä. Lauletaan ensin muutamia värsyjä
tai koko virsi. Sitten M-n alkaa selittää näitä
saarnassaan, ahkerasti lyöden käsiään
pöytään innoissaan ja ottaen kauhistuttavan
asennon (kauhtuen"). Saarnat kuuluvat olevan enimmäkseen
samoja sanoja ja lauseparsia, joista seuraavaa kuuluu useimmin
käyttävän: Jumala antakoon Pyhän
Hengen rautavasarallaan lyödä teidät syntiset
sydämenne ja kaksiteräisellä miekalla läpitse
pistää ne pohjasta saati." Hänen kauhistuttavat
kuvauksensa paholaisen mellastuksista ihmisten kanssa kuuluvat
tavallisesti saavan jonkun mielen sellaisissa kokouksissa
liikutetuksi pois suunniltaan, niin että hän lankeaa
jonkinlaisessa tyrmistystilassa maahan, eli hänen sanoillaan:
tulee lyödyksi", arvattavasti jo mainitulla
Pyhän Hengen rautavasaralla. Joskus kuuluu (yhdellä
haavaa) saman saarnan aikana 6-7:nkin henkeä siten lankeavan.
Mutta jos hänen kauan saarnattuaan, pöytään
lyötyään ja kaikin tavoin säikytettyään
kuulijoitaan, kuitenkaan ei ketään lankea maahan,
kuuluu saarna tavallisesti loppuvan sanoihin: Niinkö
nyt on perkele vallan saanut, ettei yhtään sielua
päässyt tällä kerralla hänen verkostansa."
Laulun aikana kuuluu hänellä olevan kaulassaan
riippumassa usein puoli tusinaa naisia, jotka siten liikkuvat
hänen kanssaan, minne hän liikahtaa. Jotenkin selvään,
vaikkakin kuvilla, hänen kerrotaan antavan tietää,
että hän esittää Kristusta, esim. usein
sanovan jumalanpalveluksensa alussa. Nyt taasen on Kristus
teidän sekahanne astunut." Sen vuoksi hän ottaa
kuulijoitaan vastaan jumalalle tulevaa palvelua ja kunnioitusta,
niin että hän kertomuksen mukaan antaa halata itseään
polvista, langeta eteensä polvilleen j. n. e. Tavallisesta
virsikirjastamme hän kuuluu kieltelevän laulamasta,
koska sen kautta kukaan ei tule herätykseen, ja sama
varmaan koskisi Raamattuakin, sillä sekään
ei voi saada ketään herätetyksi, niin kuin
hän tahtoo. Mutta en ole kuullut hänen selvään
kieltäneen ketään Raamattua lukemasta; hän
jättänee asian silleen, että ei suosita sitä,
kuten Siionin virsiä, Huutavan ääntä,
Arndtin Totista kristillisyyttä y. m. Monin paikoin tämä
Mikkonen kuuluu oleskelevan useita viikkoja jopa kuukausia.
Silloin hänen syödä tuodaan parasta, mitä
saadaan, eikä yleinen hätä saa tulla kuuluviin.
Hyvin vähän tämä M. kuuluu nukkuvan; kuuluu
sanovan, että öinen aika vaikuttaa paremmin herätystä
- ja silloin useampia kuuluukin tulevan lyödyiksi ja
vaipuvan maahan. Pappeja kohtaan hän toisinaan kuuluu
olevan säälimättömämpi kuin oikealta
kristityltä odottaisi.
|