Vienan
Karjala oli alue, josta Elias Lönnrot ja muut hänen aikansa runonkerääjät
kokosivat pääosan sitä kansanrunousaineistoa, jonka pohjalta Kalevala
syntyi. Kalevala ei ole kuitenkaan kokoelma vanhaa karjalaista ja
suomalaista kansanrunoutta. Lönnrot loi hallussaan olevista aineksista
kuvitteellisen myyttisen runomaailman ja muodosti runoista kertomuksen,
johon hän sisällytti myös lyyrisiä runoja ja loitsuja. Tosin Lönnrot
itse - varsinkin Kalevalan ensimmäistä painosta tehdessään - uskoi
etsivänsä aikojen kuluessa sirpaleiksi hajonneelle eeppiselle kokonaisrunoelmalle
sen alkuperäistä muotoa. Tuohon aikaan ja vuosikymmeniä sen jälkeenkin
karjalaisen ja suomalaisen kansanrunouden uskottiin pohjautuvan
historiallisiin tapahtumiin ja kertovan muinoin eläneistä henkilöistä
ja heidän jumalistaan.
Vienan runokylillä on ratkaiseva osuus Kalevalan synnyssä. Viena
osoittautui paikaksi, jossa eeppinen kansanrunous oli parhaiten
säilynyt. Neljännen runonkeruumatkansa jälkeen, jolloin Lönnrot
oli Vuonnisessa laulattanut Ontrei Malista ja keskustellut
Vaassila Kieleväisen kanssa Väinämöis-runojen keskinäisestä
järjestyksestä, hän sai oivalluksen ryhtyä rakentamaan eeposta keräämästään
kansanrunoudesta.
Lönnrotin viides matka v. 1834 oli Kalevalan sisällön kannalta
tuloksellisin. Silloin hän tapasi Vienan suurimman runonlaulajan
Arhippa Perttusen Latvajärvessä ja sai koko matkalta yhtä
paljon kansanrunoutta kuin neljältä aikaisemmalta matkalta yhteensä.
Uusia aineksia hyväksikäyttäen hän loi sitten eepokseksi laajenneen
runoelman, jolle antoi nimen Kalevala.
Kun Lönnrot vuonna 1835 sai valmiiksi Kalevalan ensimmäisen painoksen
käsikirjoituksen, hänellä oli käytettävissään yhteensä n. 40 000
runosäettä, joista puolet oli kerätty Vienasta.
Täydentäessään eeposta vuonna 1849 ilmestyneeksi Kalevalan toiseksi
painokseksi Lönnrotilla oli käytössään yhteensä n. 170 000 runosäettä
- suuri osa tietysti toisintoja. Tästä valtavasta runomäärästä n.
1200 runoa eli 43 000 säettä oli Vienasta, n. 1 150 runoa ja 22
000 säettä Inkeristä ja vain 140 runoa ja 5 000 säettä Aunuksesta;
muu runoaineisto oli eri puolilta Suomea.
Kun vielä muistetaan, että Vienan runoista valtaosa oli eeppisiä
ja enimmät Inkeristä saaduista lyyrisiä, on selvää että Viena muodostaa
varsinaisen "Kalevalan laulumaan". Lönnrot itse on monessa yhteydessä
todennut senaikaisen Vuokkiniemen pitäjän olleen "laulupaikoista
parahimman". Tähän samaan näkemykseen ovat yhtyneet myöhemmät runonkerääjät
kartoittaessaan eeppisen runonlaulun esiintymispaikkoja.
|