Kunnia
Vienan runonlaulualueen löytämisestä on annettu Sakari Topelius
vanhemmalle, vaikka hän itse ei päässyt koskaan siellä käymään.
Tämä Pohjanmaalla toiminut piirilääkäri oli innokas kansanrunouden
kerääjä. Hän laulatti kansanihmisiä lääkärintarkastus- ja rokotusmatkoillaan
ja julkaisi keräelmänsä viitenä vihkosena vuosina 1822-31. Hänen
tietoonsa tuli karjalaisten laukkukauppiaiden laulumaine ja hän
kutsutti heitä luokseen. Toisen julkaisemansa kansanrunovihkon esipuheessa
v. 1823 hän toteaa vanhoja runonlauluja veisattavan vain Suomen
itäisillä äärillä ja luoteisessa Venäjän maassa, ja viidennen vihkon
esipuheessa hän nimeää, että on vain yksi ainoa laulupaikka ja sekin
Suomen rajojen ulkopuolella Vuokkiniemen pitäjässä, jossa urosväen
vanhat tavat ja jutut ovat säilyneet "vilpitönnä ja puhtaana".
Sjögren, Fellman, Lönnrot
Ensimmäisenä
runonkerääjänä Vienan kylissä liikkui A.J.Sjögren vuonna
1825. Hänen keräyksensä eivät vaikuttaneet Kalevalan syntyyn, mutta
olivat aineistona Kalevalan toiseen painokseen, sillä Lönnrot sai
ne haltuunsa vasta 1840-luvun loppupuolella. Sjögren kävi ainakin
Vuokkiniemen, Vuonnisen, Pirttilahden ja Uhtuan kylissä. Vuonnisessa
hän laulatti Ontrei Malista.
Toinen varhainen Vienan kulkija oli Utsjoen kirkkoherra Jaakko
Fellman, joka keräsi runoja talteen vuonna 1829 matkallaan Vuokkiniemen,
Jyvöälahden, Uhtuan ja Jyskyjärven kautta Kemiin. Hänen matkakertomuksensa
keräyksineen julkaistiin vasta 1906 eivätkä ne olleet Lönnrotin
tiedossa.
Aloittaessaan runonkeruunsa Vienasta Lönnrot tunsi hyvin
alueen laulumaineen. Itse asiassa hänen suunnitelmissaan oli jo
ensimmäisellä runonkeruumatkalla vuonna 1828 pistäytyä Vienassakin,
mutta aika ei siihen riittänyt. Toinen matka (1831) taas katkesi
vähän ennen kuin hän sinne pääsi lääkintöhallituksen käskykirjeeseen
palata Helsinkiin koleralääkäriksi. Vasta kolmannella kerralla (1832)
hän ehti Vienaan asti - tosin vajaan viikon ajaksi eikä vielä Vuokkiniemeen
asti.
Neljännestä matkasta (1833), jolloin Lönnrot ensi kerran keräsi
runoja Vuokkiniemen runokylistä, tuli kulttuurihistoriallisesti
merkittävä. Sen seurauksena hänellä syntyi ajatus eepoksen rakentamisesta.
Viides matka (1834) taas antoi tulevalle eepokselle sisältöä, kun
Lönnrot kohtasi Latvajärvessä Vienan parhaan runonlaulajan Arhippa
Perttusen.
Kalevalan ensimmäisen painoksen käsikirjoituksen valmistumisen
jälkeen (1835) Lönnrot itse teki enää kaksi varsinaisesti Vienaan
suuntautunutta runonkeruumatkaa: kuudennen keväällä 1835 ja kaksiosaisen
seitsemännen vuosina 1836-37. Runokeruu alueelta ei kuitenkaan loppunut.
Kalevalan ilmestyminen antoi pontta uusien runojen etsimiseen.
Kalevalan uskottiin antaneen Suomen kansalle "muinaisuuden" ja siitä
haluttiin saada talteen kaikki mahdollinen tieto. Lönnrotkin suhtautui
Kalevalan "täydentämiseen" myönteisesti ja olisi jossain vaiheessa
ollut valmis antamaan tämän tehtävän jonkun toisen suoritettavaksikin.
Hän ei tuolloin vielä itse oivaltanut oman luovan toimintansa merkitystä
eepoksen syntyyn. Hän oli runoilija, jonka materiaalina oli valtava
määrä kansanrunousaineistoa. Kukaan muu ei hallinnut tuota kokonaisuutta
niin hyvin kuin hän.
Jo
Kalevalan ensimmäisestä painoksesta näkyy Lönnrotin oma kokonaisnäkemys
siitä maailmasta ja tapahtumista, joista hänen hallussaan oleva
kansanrunousaineisto kertoi. Uutta versiota luodessaan hän saattoi
keskittyä epäloogisuuksien korjaamiseen, tapahtumien kuvaamisen
laajentamiseen sekä esteettisen kokonaiskuvan hiomiseen. Hänen ei
enää ollut tarpeellista itse kulkea etsimässä työstettävän materiaalin
ohella elämyksiä ja oivalluksia eepoksensa rakennuspuiksi. Riitti,
kun toiset etsivät hänelle runotoisintoja, joita hän saattoi vertailla
jo hallussaan olevaan aineistoon.
Cajan, Castrén, Europaeus
Kalevalan ilmestymisen jälkeen Vienassa keräsivät runoja J.F. Cajan,
M.A. Castrén sekä D.E.D. Europaeus.
Sotkamolainen ylioppilas J.F.Cajan kulki alkumatkan Uhtualle
saakka Lönnrotin mukana hänen seitsemännen keruumatkansa ensi osalla
loppusyksystä 1836 ja palasi sieltä runonkeruuta jatkaen Vuokkiniemen,
Venehjärven ja Latvajärven kautta takaisin. Hänen saaliinsa oli
n. 250 runoa ja 4700 säettä.
Kolmas
Vienan runoruhtinaan Arhippa Perttusen tavannut runonkerääjä oli
M.A.Castrén, joka vuonna 1839 kiersi tunnetuimmat Vienan
runokylät ja kartutti Suomalaisen Kirjallisuuden Seuraa 130 runolla
ja n. 5 000 säkeellä.
Lönnrotin mielessä Kalevalan "täydentäminen" oli heti ensimmäisen
painoksen ilmestymisen jälkeen. Huhtikuussa 1836 hän kirjoitti SKS:n
sihteerille Keckmanille Helsinkiin ja pyysi sidottamaan itselleen
välilehditetyn Kalevalan, johon hän saattaisi merkitä lisäyksiä
ja huomautuksia.
Varsinaisen sysäyksen uuden laitoksen luomiselle antoivat nuoren
ylioppilaan D.E.D.Europaeuksen runonkeruumatkojen tulokset. Huhtikuussa
1845 Lönnrot sai Kajaaniin apulaisekseen suomalais-ruotsalaisen
sanakirjan tekoon rahantarpeessa olevan ylioppilaan Europaeuksen.
Alunperin tämän tehtäviin olisi kuulunut puhtaaksikirjoitustyö,
mutta huomattuaan nuorukaisen innon keruutyöhön, Lönnrot lähetti
hänet kesällä "Venäjän ja Suomen Karjalaan" etsimään uusia sanoja
sanakirjaa varten ja kirjoittamaan samalla muistiin runoja, sananlaskuja,
arvoituksia ym. kansanperinnettä.
Tästä
alkoi Europaeuksen keräysmatkojen sarja, jolla oli suuri
merkitys lisäaineiston saamiseksi Kalevalan uutta laitosta varten.
Kaikkiaan Europaeus keräsi enemmän kansarunoutta kuin Lönnrot; hänen
tallentamiensa runojen kokonaismäärä on n. 1300. Kuitenkaan hänen
keräyksissään ei ollut sellaista uutta, joka olisi saanut Lönnrotin
perusteellisesti muuttamaan eepoksen sisältöä. Kyse oli enemmänkin
täydentävästä aineistosta, toisinnoista, joilla Lönnrot laajensi
ja paransi aikaisempaa kokonaisuutta. Europaeuksen keräykset tukivat
myös parin runon siirtoa toiseen paikkaan (luomisruno ja kilpalaulanta),
mitä Lönnrot pohdiskeli jo Kalevalan ensimmäisen painoksen esipuheessa.
Europaeus toi myös inkeriläisen runouden Kalevalan aineistoksi,
mutta uudessakin Kalevalassa vienalaisen runouden osuus on kaikkein
suurin ja merkittävin. Europaeuksen kuudesta matkasta vain yksi
suuntautui Vienaan (saalis yli 250 runoa), mutta sitä tarkemmin
hän kiersi muut mahdolliset runoalueet - aina Tverin Karjalaa myöten
- ja kartoitti näin eri seutujen laulukkuuden.
Borenius, Genetz, Berner
Seuraava runonkeräysaalto Vienassa oli 1870-luvulla. Silloin Kalevala
oli jo ehtinyt juurruttaa suomalaiseen
sivistyneistöön kansallista identiteettiä. Runokerääjäkolmikko Arvid
Genetz, Aksel Berner ja A.A.Borenius teki varsin
perinpohjaista työtä ja keräsi runoja sellaisistakin kylistä, joissa
tallentajia ei aikaisemmin ollut käynyt.
Tuon ajan kerääjien motoksi sopii hyvin lainaus Boreniuksen ensimmäisen
matkan (1871) matkakertomuksesta: "Matkani päätarkoitus oli,
samalla kertaa kuin koetin runojen kotimaassa tutustua Suomen kansanrunouteen,
myös hankkia todistuksia Kalevalan todenperäisyyteen, joita on saatava
ennen kuin runot maasta häviävät."
Myöhemmillä matkoillaan Borenius toisinaan merkitsi samalta laulajalta
saman runon uudestaan. Toinen noilta ajoilta alkunsa saanut tapa
oli kartoittaa laulun tausta eli selvittää keneltä tai keiltä laulaja
oli oppinut runonsa.
Muita 1870-luvun Vienassa liikkuneita kerääjiä olivat lisäksi A.W.Ervasti
ja Hj.Basilier. Seuraavalla vuosikymmenellä Vienan kävijöihin
liittyivät vielä Matti Varonen, Heikki Meriläinen
ja J.W. Juvelius.
|