Vuokkiniemen kalmisto
Nykyinen kalmismaa edustaa uutta, Venäjältä vaikutteita saanutta
hautauskulttuuria. Vanha vienalainen tapahan edellytti kalmistojen
koskemattomuutta. Mihin puu kaatui, siihen se myös maatui. Hautausmaalta
ei saanut taittaa edes risuja tai poimia marjoja. Kropnitsat, haudan
päälle rakennetut pienet "talot", ja ristit lahosivat omia aikojaan
ja muuttuivat vähitellen osaksi luonnon kiertokulkua. Vuokkiniemen
vanhalla kalmismaalla oli surkea kohtalo, sillä se jäi tv-tornin
alle.
Paikka, josta Inha valokuvasi Vuokkiniemen panoraaman
Tsärkän eli kylää halkovan harjun rinteeltä I. K. Inha valokuvasi
Vuokkiniemen Kuittijärven puoleisen kylämaiseman.
Vienan valtatie Suomeen
Latvajärven tie, joka Suomen puolella muuttuu Raatteentieksi,
oli sata vuotta sitten Vienan valtaväylä Suomeen. Puoli vuosisataa
myöhemmin tätä tietä kulkivat ne Puna-armeijan joukko-osastot, jotka
kokivat suuria tappioita Suomussalmen Raatteentien taisteluissa
talvisodan aikana.
Kaskola
Vuokkiniemen Kaskolan kylänosassa asui tämän vuosisadan merkittävimpiin
kuulunut runonlaulaja Maria eli Muarie Remsu, jonka perinnetietoutta
on sekä Suomen että Karjalan arkistoissa. Jatkosodan alussa suomalaisten
miehitettyä Vuokkiniemen Kaskolassa pidettiin 20.7. 1941 ns. Vuokkiniemen
kokous, jonka julkilausumassa Vienan ja Aunuksen asukkaat ilmoittivat
toiveensa ja halunsa liittyä Suomeen. Todellisuudessa "tahdonilmaisun"
valmistelut oli jo viikkoa aikaisemmin laadittu päämajan tiedotusosastossa
ja koko kokous palveli vain Suur-Suomen luomispyrkimyksiä. Suomalaisilla
oli jopa vaikeuksia koota sen verran paikallisia asukkaita kokoukseen,
että siellä otettuja valokuvia voitiin käyttää propagandatarkoituksissa.
|