Latvajärvi
on Vienan runokylistä kaikkein merkittävin. Sen Kalmosaaressa on
karjalaisen ja suomalaisen kulttuurin pyhä paikka: Vienan suurimman
runonlaulajan Arhippa Perttusen hauta.
Lönnrot, joka harvoin kertoo tapaamistaan runonlaulajista eikä
mainitse edes heidän nimiään, yltyy kuvaamaan Arhipan
kanssa kohtaamistaan seuraavasti:
Oltuani lyhyen ajan tässä kylässä (Kivijärvessä), läksin
täältä peninkulman matkan päähän syrjään Latvajärveen, missä asuvaa
talonisäntää Arhippaa kiitettiin hyväksi runonlaulajaksi. Tämä vanhus
oli nyt 80-vuotias, mutta oli ihmeteltävässä määrässä säilyttänyt
muistinsa. Kokonaista kaksi päivää, jopa hieman kolmatta, hän piti
minua runonkirjoitustyössä. Runot hän lauloi hyvässä järjestyksessä,
jättämättä huomattavia aukkoja, ja useimmat niistä olivat sellaisia,
joita en ennen muilta ole saanut; epäilen, olisiko niitä enää muualta
saatavissa. Hyvin tyytyväinen olin siis päätökseeni käydä hänen
luonansa. Kuka tietää, olisinko enää toiste tavannut ukkoa elossa,
ja jos hän olisi ehtinyt kuolla, olisi melkoinen osa ikivanhoja
runojamme hänen kanssaan mennyt hautaan.
Ukko
innostui, kun välistä tuli puhuneeksi lapsuudestaan ja monta vuotta
sitten kuolleesta isästään, jolta hän oli saanut perinnöksi runonsa.
„Kun silloin", hän sanoi, „Lapukan rannalla nuotalla ollessamme
lepäsimme nuotion ääressä, kas siinä teidän olisi pitänyt olla.
Meillä oli apurina muuan lapukkalainen, kelpo laulaja hänkin,
mutta ei kuitenkaan isävainajani vertainen. Yökaudet he usein
lauloivat käsitysten valkean ääressä, eikä samaa runoa koskaan
kahdesti laulettu. Olin silloin pieni poika ja kuuntelin heitä,
joten vähitellen opin parhaat laulut. Mutta paljon olen jo unhottanut.
Pojistani ei tule yhtäkään laulajaa minun kuoltuani, kuten minusta
isäni jälkeen. Ei enää pidetä vanhoista lauluista niin kuin minun
lapsuudessani, jolloin niillä oli etusija, tehtiinpä työtä tai
kokoonnuttiin joutohetkinä kylässä. Tosin kuulin vielä jonkun
kokouksissa niitä laulavan, etenkin kun on hieman ryypätty, mutta
harvoin sellaisia, joilla olisi jotakin arvoa. Sen sijaan nuori
väki nyt laulelee omia rivoja laulujaan, joilla en edes tahtoisi
huuliani saastuttaa. Jospa silloin joku, kuten nyt, olisi etsinyt
runoja, ei hän kahdessa viikossa olisi ehtinyt panna kirjaan edes
sitä, minkä isäni yksinänsä osasi."
Näin puhuessaan ukko heltyi niin, että oli kyyneliin puhkeamaisillaan;
minunkin oli vaikea liikutuksetta kuunnella hänen kertomustaan
noista vanhoista hyvistä ajoista, vaikka kyllä, kuten sellaisissa
on tavallista, suuri osa ukon jakamaa kiitosta perustui yksinomaan
hänen mielikuvitukseensa. Ei myöskään vielä ole puute vanhoista
runoista niin suuri kuin hän arveli, jos kohta onkin totta, että
ne vähitellen häviämistään häviävät. Vielä meidän päivinämme niitä
kuulee, ja ehkäpä vielä muutamia sukupolvia jälkeemme. Eikä
niitä myöskään niin peräti halveksita; päinvastoin nuoret ja vanhat
niitä kuuntelevat, kun niitä lauletaan. Vaikka Arhipan talo olikin
köyhä, tuntui se minusta hauskemmalta kuin moni varakkaampi. Itse
ukko Arhippaa koko talo kunnioitti kuin muinaisaikaista patriarkkaa
ainakin, ja sellainen hän oli minunkin silmissäni.
Arhipan Lönnrotille laulaman kansanrunouden määrä oli 4100 säettä,
joista 2600 eeppistä, 270 lyyristä ja 1200 loitsuja. Kun otetaan
huomioon Arhipan Cajanille ja Castrénille laulamat runot, häneltä
on tallennettu kaikkiaan n. 4500 säettä.
Tätä määrää voi suhteuttaa vaikkapa vanhan Kalevalan kokonaissäemäärään
n. 12 000:een tai siihen, että se oli yli kymmenesosa kaikesta siitä
kansanrunousaineistosta, joka Lönnrotilla oli hallussaan, kun hän
"kokoonpani" Kalevalaa.
Latvajärven
kylää monet vuosisadan vaihteessa siellä käyneet ovat kuvanneet
harmaaksi, hajalliseksi, köyhäksi ja kurjaksi, mutta sen maisemia
on mainittu vienalaiskylien komeimmiksi.
Kylä sijaisee Maaselän harjanteella pienen Latvajärven itäisen
rannan vaaroilla. Kylään luetaan kuuluvaksi läheinen Mantsonvaara,
järvessä sijaitseva saari, läheiset Vason-, Njauvun- ja Hoapavaarat
sekä kauempana olevat Kossi ja Lapukka. Vuosisadan vaihteessa taloja
oli yhteensä vähän yli puolen sadan.
Kylän vaihtelevan maaston silmiinpistävänä piirteenä ovat vaarojen
lisäksi niiden väliset soiset laaksot. Niistä on noussut halla ja
vienyt usein viljasadon. Hyvin monen tunnetun latvajärveläisen elämänvaiheisiin
on kuulunut "savujen luku" eli kerjuulla käynti. Tähän on perustunut
Latvajärven "kurjuuden ja köyhyyden" maine.
Suurimman
maineensa kylä on kuitenkin saanut runonlaulajiensa kautta. Arhippa
Perttunen oli itse tietoinen merkityksestään. Hän pyysi muistelijoita
tuomaan hänen haudalleen ristin sijasta kiviä, koska ne eivät lahoa.
Näin hänen haudalleen kohosikin kivikumpu, joka kyllä välillä katosi
kuusen "helmojen alle" ja löydettiin uudelleen vasta vuonna 1996.
Kalevalan piirin kulttuuriviranomaiset olivat näet 1960-70-luvun
taitteessa, kylän autioittamisen jälkeen, "rakentaneet" kivikasan
Arhipan haudaksi, kun oikeaa hautaa ei löytynyt ja sille piti jättää
Karjalan Kirjailijaliiton muistolaatta.
Niinpä väärä mies teki retken Leningradiin, kun 1980-luvulla vienalaisen
kirjailijan Jaakko Rugojevin aloite johti tulokseen eli tiedemiehet
päättivät valmistaa Arhippa Perttusesta pääkallon perusteella näköiskuvan,
kuten aikaisemmin oli tehty mm. Iivana Julmasta.
Toisen
miehen jäännökset nostettiin haudasta ja vietiin vierailulle Leningradiin,
jossa v. 1983-84 ns. Gerasimovin menetelmällä hänestä syntyi tiedemiesten
laatima rintakuva, jota esiteltiin Arhippana. Tästä "veistoksesta"
on yksi kopio Petroskoin kotiseutumuseossa, toinen Kalevalan (Uhtuan)
runonlaulajamuseon hallinnassa ja kolmas Kominmaalla Syktyvkarissa.
Runonlaulajan "sijaisen" jäännökset palautettiin Latvajärven Kalmosaareen
entiselle paikalleen, mutta Arhippa itse on siis saanut levätä rauhassa
oikeassa haudassaan. Arhippa Perttusta ovat Lönnrotin lisäksi laulattaneet
Cajan ja Castrén.
Arhippa Perttunen ei ollut pelkästään eeppisen runon mestari. Hänen
säejaksojaan on myös monissa kymmenissä Kantelettaren runoissa.
Väinö Kaukonen pitää Arhippaa lyyristen runojen taitajana ilomantsilaisen
Mateli Kuivalattaren vertaisena.
Arhippa itse piti isäänsä "Suurta Iivanaa" itseään monin verroin
parempana laulajana ja arveli Lönnrotille, ettei hänen pojistaan
tule runontaitajia. Tässä hän kuitenkin erehtyi, sillä hänen nuorimmalta
pojaltaan Miihkalilta myöhemmät kerääjät panivat talteen lähes 70
runoa, yhteensä noin 3 500 säettä. Miihkalin velipoikaa Mattia kiitettiin
häntä parempana laulajana, mutta kerääjät eivät ehtineet saada talteen
hänen lauluvarastojaan, kun Matti kuoli 1850-luvun alussa.
Miihkalin elämänkohtalo ei ollut helppo, sillä samoihin aikoihin
Matti-veljen kanssa kuoli myös toinen veli Riiko. Miihkali, jolla
itsellään oli 7 lasta sai veljiensä lapset elätettäväkseen. Peltotilkkujensa
viljelyn ja kalastuksen ohella Miihkalin oli etsittävä työtä Suomenkin
puolelta, jossa hän kävi turkinompelussa ja lampaannahan muokannassa.
Vuonna 1865 Miihkali menetti näkönsä ja eli vielä sokeana 34 vuotta.
Työntekoaan hän ei silti lopettanut, vaan kävi kylässä käsikiviä
pyörittämässä, survomassa ja jauhamassa petäjän kuorta, verkkoa
kutomassa jne. Joskus hänen oli pakko tarttua myös kerjuusauvaan,
kunnes Suomalaisen Kirjallisuuden Seura myönsi hänelle - viimeisenä
suurena runonlaulajana - pienen vuotuiseläkkeen, jonka johdosta
hän osoitti syvää kiitollisuutta "Helsingin herroja" kohtaan.
Arhippaini Miihkali oli yksi eniten laulatettuja suuria runontaitajia.
Hänen säkeitään ovat panneet talteen ainakin Borenius ja Berner
1870-luvulla, Meriläinen, Juvelius ja Varonen seuraavalla vuosikymmenellä
ja 1894 Kusti Karjalainen ja I.K.Inha.
Inhan valokuvien välityksellä Miihkalista on tullut vienalaisten
runonlaulajien symboli. Tämä asema on vain vahvistunut, kun Vuokkiniemeen
pystytettiin syksyllä 1991 kuvanveistäjä Alpo Sailon tekemä Miihkalin
patsas. Varhaisimmat valokuvat Miihkalista ovat jo vuodelta 1872,
jolloin Berner ikuisti hänet.
Paitsi
myöntämällä eläkkeen Suomalaisen Kirjallisuuden Seura kunnioitti
Miihkali Arhippaista pystyttämällä hänen haudalleen kivisen paaden;
se on ainoalaatuinen muistomerkki Vienan kalmismailla.
Vaikka Latvajärvi tuli tunnetuksi parhaastaan Arhipan ja Miihkalin
ansiosta, oli siellä toki muitakin tietäjiä ja taitajia. Boreniuksen
käydessä vuonna 1872 Latvajärvessä paikalliset asukkaat mainitsivat
erään Pankron Miihkalia taitavammaksi laulajaksi. Tämä ei kuitenkaan
ollut kotosalla, vaan työnhaussa Puolangalla. Sen vuoksi Borenius
kirjoitti Puolangan kunnansihteerille ja pyysi tätä laulattamaan
mainittua Pankroa. Mies oli jo ehtinyt lähteä Kiannalle, jonne laulatuspyyntökin
siirtyi. Vuonna 1874 SKS:n arkisto sai nimismies Saksalta lähetyksen,
joka sisälsi Pankron laulamia loitsuja. Pankron sukua selvitettäessä
on arveltu hänen olleen Moissein Mikitän poika. Hänen setäänsä Spiireini
Moisseita eli Ahoni Moisseita Borenius laulatti Latvajärvessä, samoin
kuin tämän poikaa Moissein Kusmaa eli Ahoni Kusmaa.
Miihkalia parempana laulajana oli itseään pitänyt myös Petrini
Timo eli Karhu-Timo, joka oli tietäjä jo monetta polvea, sillä hänen
ukkonsa (isoisänsä) Rotja Piminänpoika ja tämän isä Piminä olivat
hänen kertomansa mukaan olleet suuria tietäjiä ja laulajia. Karhu-Timo
oli Iivo Marttiselle valittanut sitä, että kerääjät aina menivät
hänen naapuriinsa Miihkalin luo eivätkä ymmärtäneet hänen arvoaan.
Borenius kuitenkin laulatti Timoakin, mutta ei saanut häneltä runsasta
saalista.
Tosiasiaksi jää, että Arhipan suvun tiedossa oli Latvajärven parhaat
eeppiset runot. Arhipan laulamalla Sampo-jaksolla sekä Kilpakosinnan
ja Kultaneidon yhdistelmällä on ollut ratkaiseva vaikutus Kalevalan
sisältöön.
Latvajärvi
Latvajärvi 1990-luvulla
Ääninäyte
Runonäyte
|